Multiplay ; fun or no fun ?

Algemene onderwerpen m.b.t. Magic.

Post Reply
elladan
Battle Mage
Battle Mage

Multiplay ; fun or no fun ?

Post by elladan » Sun Jan 05, 2014 6:57 pm

Zopas m'n enchantdeckske aangepast (zie andere post bij rules).
En het gevoel bekroop me om iets te schrijven op dit forum over multiplay. Met een glaasje apero vat ik de koe bij de horens !
De eeuwige vraag blijft : is het fun of net niet ?!
Voor mij is het dat zeker ! Voor velen onder ons zal het fun zijn om nog eens met oude kaartjes te spelen, ipv ze stof te laten vergaren in mappen. Maar tevens heeft iedereen een andere visie op die "fun".
* Voor Q en Peter is dat de match controleren, langzaam bouwen en steeds de mogelijkheid behouden om het spel te corrigeren. En dan zo'n gamecontrole te hebben dat je iedereen ineens of toch speler per speler af te maken zonder nog enige weerstand te ondervinden. Belangrijk voor hen is om steeds controle te hebben en kaarten aan elkaar te linken (combo's). Je zou kunnen zeggen dat dit DE manier is om multi's te spelen, maar zo is het niet !
* Nonkel Jan dan weer, steelt z'n deckideeën van het net (zoals steeds) en probeert dan combodeks te maken die hij dikwijls zelf maar half begrijpt. Meestal wil hij ook eindigen waar de vorige spelers plannen om te geraken... maar dat lukt zelden.
* Christophe maakt zelf decks, origineel en sterk maar dikwijls onpopulair (o.a. z'n Slivers), en dus leent hij af en toe eens graag een deckske...
* Over lenen gesproken... zo ook Melissa.
* Dirkjedirk is de meester van white & green : lees fog, wrath of god-effecten. Waardoor hij dikwijls lang blijft leven om dan op het einde zonder veel poespas afgemaakt te worden. Invloed op het spel ? Delay en in de kaartspelend van de planners.
* Mezelf ? Ik probeer zeer divers te zijn. Al moet ik zeggen dat ik zeker geen combodecks maak. En ook weinig interesse heb in de stijl van Q en Peter. Ik hou van lifegain, op diverse manieren. Het heeft me al meermaals de overwinning bezorgt. Tevens hou ik van beestjes, en geen beestjes die er gewoon liggen om te liggen! Ik hou er dus van om early in the game een speler te viseren en proberen af te maken(jammer voor die speler, but it's all part of the game), daarna de volgende die haalbaar is. Voor mij is het ook fun om tribaldecks te maken en zo al hun effecten te bundelen tot een efficient deck. Ik plan zelden ver vooruit in multiplay, dus stoor ik me soms wel aan de tergend lange beurten van spelers die dat wel doen... Ook hou ik van subformaten in multi, zoals Hunt of Archenemy... wat we te weinig doen.

Besluit ? Wel, ruimte laten voor iedereen zeker ? En aanvaarden én vooral respecteren dat iedereen een andere kijk heeft op FUN.
Tot de volgende multi ?!
Destruction is the work of a moment, creation is the work of a lifetime.
Darth-Unkel
Dwarf Fighter
Dwarf Fighter

Re: Multiplay ; fun or no fun ?

Post by Darth-Unkel » Sun Jan 05, 2014 7:21 pm

toch even laten weten ! Ik heb een nieuw Jarad deck.

En eigenlijk moet iedereen maar spelen wat hij het liefst wil hé.

Er is trouwens een "gezond" evenwicht in onze groep ( lees : eerst Q afmaken en dan verder spelen ).

Maar .. we vergeten wel alle leuke dingen !!

Zoals random effecten van die enemy, vanguard kaartjes en ook de "KLAKKE" .. dus misschien toch een beetje meer inspanningen doen de avond zelf ... =D>
misterQ
Legend

Re: Multiplay ; fun or no fun ?

Post by misterQ » Tue Jan 07, 2014 9:51 pm

Iedereen heeft zijn eigen stijl hé

Het achterliggende idee van een multi is dat iedereen er plezier aan moet beleven. Als je na een kwartier dood bent en een uur toe moet kijken lijkt me dat niet het geval. De meeste van ons spelen te competitief, mezelf incluus hé. Daarom dat onze spelletjes ook vaker dan niet beëindigt worden door 2 mensen die scoopen als er al iemand dood is. Lijkt me dat er dan toch iets scheelt aan het fun gehalte.

Ik speel nu ook af en toe commander op magic online en je hebt daar ook van soorten spelers hoor, sommige bvb 5 color met alle 20 duals (en 10 saclands) die keer op keer tooth and nail herspelen maar ook andere die starke of rath als commander hebben en veel chaotische spells spelen. Ik merk dat mijn strategie overwegend naar de unfun kant toe neigt, ik speel daxos of meletis en veel aura's en probeer met commander damage te winnen.

Onze speelgroep alleen al, er zijn duidelijk 2 aparte groepjes... jammer toch? Maar zolang ik zelf mijn decks niet minder sterk maak dan mag ik niet klagen eigenlijk hé ;-)
"Expect my visit when the darkness comes. The night I think is best for hiding all."
—Ouallada

Image
Post Reply